Пенсійні фонди
Ваша можливість подбати про гідну старість, свою та близьких
Інвестиційні фонди
ІНВЕСТУЙТЕ РОЗУМНО, ЖИВІТЬ КРАЩЕ
Венчурні фонди
ІНВЕСТУЄМО В МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ

Як Греція віддає частину податків людям на пенсійні накопичення, щоб мати більше коштів на солідарні пенсії

На початку літа відбулось регулярне спільне засідання з питань накопичувальних пенсій OECD (ОЕСР – організація економічної співпраці та розвитку) та IOPS (Міжнародна організація пенсійних регуляторів). Тетяна Сальнікова, директорка Всеукраїнського адміністратора пенсійних фондів взяла участь в ньому і занотувала кілька цікавих фактів про пенсійні накопичення у різних країнах:

“Греція, маючи трирівневу пенсійну систему (солідарний рівень, обов`язковий накопичувальний та добровільний накопичувальний), на першому рівні здійснює по суті поступове скорочення солідарної частини та збільшення накопичувальної частини.

Чому? Бо через погану демографію та через те, що солідарна пенсія залишалась при цьому основним джерелом доходів літніх людей, виник критичний дефіцит солідарної пенсійної системи – внесків сплачують суттєво менше, ніж держава має виплатити пенсій. Відтак країна мусила надавати трансферти (додаткові кошти) з державного бюджету на виплату пенсій. З кожним роком все більше. Дуже нагадує Україну.

Така ситуація стала основною причиною фінансової (фіскальної) кризи в Греції, з якої вона боляче вигрібала.

Що за таких умов зробила Греція поміж іншого: для всіх, хто вийшов на роботу вперше, починаючи з 2021 року, від 20% ЄСВ (з яких 13,3% сплачує роботодавець, а 6,7% сплачує людина) шматочок “відкушується” автоматично та спрямовується на особистий рахунок людини на пенсійне накопичення.
Я прямо чую від деяких вітчизняних експертів: “Як же так?! Це лише посилить фіскальні проблеми, бо дефіцит солідарної системи поглибиться!!!”. Саме про це було цікаво дізнатись від Грецького колеги. Він каже, що, по-перше, оскільки це стосується лише нових поколінь тих, хто виходить на ринок праці, то масштаби прийнятні, але, що важливіше, згідно результатів макроекономічного дослідження-моделювання, навіть якщо лише 40% пенсійних накопичень інвестуватимуться у Грецьку економіку, то в перспективі декількох десятків років перехід до більшої частки пенсійних накопичень з фіскальної точки зору “коштуватиме” 6% ВВП, але збільшення інвестицій прискорить зростання ВВП, що компенсує цю “ціну”. При цьому, якщо нічого не змінювати, то трансферти з держбюджету на виплату пенсій в тій же часовій перспективі значно перевищать 6% ВВП.

Тобто, для державного бюджету нічого не робити та залишити всі податки в державному бюджеті буде зрештою коштувати “дорожче”, ніж віддати частину податків у власність людині, на її особистий пенсійний накопичувальний рахунок. Бо в країні з`являється власний внутрішній довгостроковий інвестор, кошти на розвиток. Отак цікаво працює економіка.
Саме тому головною метою для ширшого впровадження пенсійних накопичень (за рахунок перерозподілу соціального внеску) в Греції є ЗМЕНШЕННЯ фіскального дефіциту, який виникає через фінансування солідарних пенсій. Але в довгостроковій перспективі. Так, це не відбувається одномоментно. Сюрприз. Але щоб відбулось принаймні колись, то треба що зробити? Правильно, почати, зробити перший практичний крок. А не ще 10 років “створювати передумови”.
До речі, подібне моделювання ми робили в 2015 році для України. Тоді за параметрів впровадження обов’язкових пенсійних накопичень, які пропонувались (внески на накопичення з поступовим зростанням по 1% на рік від 4% до 7% і так в подальшому) та за соціально-економічних умов 2015 року (демографічна структура, рівень податків по відношенню до ВВП, пронози інфляції та зростання ВВП, ціна “конвертації” капітальних інвестицій у створення 1 робочого місця, середня заробітна плата, середня пенсія, тощо) вийшло, що в перспективі 35 років додаткове зростання ВВП за рахунок пенсійних накопичень складатиме 25%, пенсійні накопичення сягнуть 65% ВВП, пенсії будуть 40% замість 18% від зарплати, і протягом цього часу може бути створено 2,5 мільйона нових робочих місць.

Ми досить широко презентували тоді це дослідження і окремі його висновки користуються широкою популярністю досі, навіть в найбільш поважних міжнародних організаціях. Але нашу владу до дій не спонукають. Ну бо 35 роооооків… Хоча, насправді, ефект буде відчутний вже з другого року. Це вже з досвіду впровадження добровільних пенсійних накопичувальних програм”.

Отримати Консультацію
Тема звернення
Тема звернення
Недержавне пенсійне забезпечення
Інвестиційні фонди
Інші питання